Bungou Stray Dogs: Bezpańscy literaci
Recenzja
Agencja dzielnie walczy o udowodnienie swojej niewinności i uwolnienie się od zarzutów. Dazai daje się zamknąć w więzieniu, w którym przetrzymywany jest Dostojewski, żeby zniweczyć plany przestępcy i odkryć, jak kontaktuje się on ze światem zewnętrznym. Atsushi zawiera z Fitzgeraldem umowę. Szef Gildii za wyleczenie Mitchell przez doktor Yosano pozwoli na skorzystanie z systemu „oczy boga” w celu odnalezienia Mushitrou – jedynej dostępnej wskazówki. W drodze na miejsce wymiany Yosano opowiada o swojej tragicznej przeszłości, o wydarzeniach, które sprawiły, że nienawidzi ona Moriego i nigdy w życiu nie zostałaby członkiem Mafii oraz że dołączyła do Agencji. Jednak nic nie idzie zgodnie z planem. Milicja i „Ogary” przeprowadzają niespodziewany atak.
Tomik szesnasty Bungou Stray Dogs trzyma w napięciu przez cały czas, od pierwszej do ostatniej kartki. Autorzy umiejętnie budują atmosferę osaczenia i wszechobecnego zagrożenia. Akcja posuwa się do przodu wartko i bez dłużyzn, by na samym końcu zaserwować niespodziewany zwrot i odsłonić głęboko skrywaną tajemnicę. Również historia Yosano, wstrząsająca i poruszająca, wpasowuje się w fabułę, a dodatkowe wyjaśnienia pozwalają ukazać tę postać, a także Moriego, w nowym świetle. Jak można wywnioskować z powyższych rozważań, wątek „Pięciu znaków upadku anioła” okazał się zaskakująco dobry pomimo kolejnego wysypu Uzdolnionych coraz gorszego sortu. Ale i tak bym chciała, żeby ta seria się po nim skończyła. Niestety, biorąc pod uwagę, że sprawa Dostojewskiego jest jeszcze nierozwiązana, a na wkroczenie na scenę czeka Agatha Christie, zapewne z własnym zastępem Uzdolnionych, nie ma co na to liczyć.
No obwolucie króluje Yosano w morzu ogniście czerwonych kwiatów, co daje spore pole do interpretacji, zwłaszcza po lekturze tomiku. Dodatkowe elementy to portrety Atsushiego, Moriego i Fukuzawy w odłamkach szkła oraz miecze używane przez „Ogary”. Równie wymowna jest kolorowa rozkładówka na początku woluminu, przedstawiająca Dostojewskiego i Dazaia w tracie pojedynku szachowego, ze stertą marionetek w tle. Tomik nie zawiera żadnych kart postaci ani dodatków: odautorskich czy posłowia tłumaczki. Na końcu zamieszczono dwie reklamy wydawnictwa Waneko, a pod obwolutą na okładce można znaleźć komiks o Ango – pracowniku Wydziału do spraw Uzdolnionych. Wypatrzyłam jedną literówkę: na stronie 21 Fitzgerald mówi „To jedyna osobą”, i jeden błąd w druku: w moim egzemplarzu na stronie 39 część kadrów wygląda na pobrudzone, jakby ktoś roztarł w tych miejscach ołówek.
Tomiki
Tom | Tytuł | Wydawca | Rok |
---|---|---|---|
1 | Tom 1 | Waneko | 1.2017 |
2 | Tom 2 | Waneko | 3.2017 |
3 | Tom 3 | Waneko | 5.2017 |
4 | Tom 4 | Waneko | 7.2017 |
5 | Tom 5 | Waneko | 9.2017 |
6 | Tom 6 | Waneko | 11.2017 |
7 | Tom 7 | Waneko | 1.2018 |
8 | Tom 8 | Waneko | 3.2018 |
9 | Tom 9 | Waneko | 5.2018 |
10 | Tom 10 | Waneko | 7.2018 |
11 | Tom 11 | Waneko | 9.2018 |
12 | Tom 12 | Waneko | 11.2018 |
13 | Tom 13 | Waneko | 1.2019 |
14 | Tom 14 | Waneko | 3.2019 |
15 | Tom 15 | Waneko | 4.2019 |
16 | Tom 16 | Waneko | 7.2019 |
17 | Tom 17 | Waneko | 9.2019 |
18 | Tom 18 | Waneko | 4.2020 |
19 | Tom 19 | Waneko | 11.2020 |
20 | Tom 20 | Waneko | 4.2021 |
21 | Tom 21 | Waneko | 2.2022 |
22 | Tom 22 | Waneko | 12.2022 |
23 | Tom 23 | Waneko | 6.2023 |
Zapowiedzi
Tom | Tytuł | Wydawca | Rok |
---|---|---|---|
24 | Tom 24 | Waneko | 8.2024 |